Semiotiek als taal van beeld

Het is de taal van beeld en beeldelementen. Het is de studie van tekens en symbolen, wellicht de morfologie van het visuele en misschien is semiotiek wel verantwoordelijk voor het behouden en begrijpen van culturen door de millennia heen.

De snelste manier om het begrip semiologie te omvatten is om het woord uit elkaar te halen. Het Griekse “semeion” wat te vertalen is als teken en “logos” wat zoveel betekent als taal. De taal van tekens dus! Wat zeggen beelden en beeldelementen ons en minstens zo belangrijk, hoe interpreteren we ze. Waarmee meteen het belang van semiotiek voor de CMD’er in het oog springt. Hoe vat je doelgroep de door jou gemaakte beelden op? Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap in zijn geheel overkomt en zo min mogelijk ruis bevat, daarbij gebruik makend van de kennis en achtergrond van je publiek.

01_05198_001_Heinz_SLICED_BOTTLE_6SHTNeem bijvoorbeeld de hiernaast weergeven Heinz Tomatenketchup reclame. Waarom werkt die? Als je puur naar de denotatie kijkt zie je plakjes tomaat die opgestapeld zijn met tekst erop, niet echt een reclame. Echter is er nog sprake van gevoelswaarde, connotatie. We kennen allemaal de rode fles Heinz tomatenketchup en herkennen die in de stapel tomatenplakjes. Daarnaast heeft Heinz het imago helemaal vol te zitten met tomaat, wat wederom een mooie link is. Heinz weet hoe het bekend staat en hoe de klant naar zijn product kijkt en kunnen daarom met een veel spraakmakender beeld komen dan dat ze zouden kunnen zonder rekening te houden met de connotatie van de doelgroep. Cruciaal dus voor het maken van een goede reclame.

Enkele van de meest vooraanstaande Griekse filosofen begrepen het belang van deze beeldtaal een kleine 500 jaar voor Christus al. Plato bijvoorbeeld deed reeds onderzoek naar hoe en waarom mensen tekens op een bepaalde manier interpreteren. En als je dat zo beziet, is het dan niet wonderlijk dat we zo bewust bezig zijn met taal, spelling, grammatica, zinsbouw en interpunctie vanaf de basisschool. Maar zo onbewust omgaan met beeld! Is het in deze visuele maatschappij niet hoog tijd voor een beeldwoordenboek in elke boekenkast?

Leave a comment