De kracht van John Williams’s leidmotief

John Williams

Inleiding
Binnen de cinematografie is het niet gewaagd om te stellen dat het audiogedeelte veelal minder op waarde wordt geschat dan video. We zijn erg visueel ingesteld en de audio komt veelal onbewust binnen. Ook is het niet gewaagd om te stellen dat we wel weten dat audio net zo belangrijk is voor de uiteindelijke beleving als video. Audio creëert verwachtingen, kan de sfeer doen omslaan en werkt regelmatig als aankondiging van video. Dit laatste is waar het leidmotief, bekend van Wagner, voor gebruikt wordt in de filmwereld. Zodra de Imperial March klinkt weet je dat Dart Vader zijn opwachting zal maken. Dun, dun, dun-dun, dun-dun, dun-dun is genoeg om de hele wereld te laten voelen dat de reuzenhaai uit Jaws eraan komt.

Hoofdvraag
Voor dit onderzoek zijn enkele deelvragen opgesteld waarvan de antwoorden tezamen de leidraad dienen te zijn om de volgende hoofdvraag uiteindelijk te kunnen beantwoorden:
– Wat is de grote kracht van John Williams zijn leidmotieven?

Deelvragen
– Wanneer kan je spreken van een leidmotief?
– Wat is de intrinsieke waarde van een leidmotief in de film?
– In hoeverre komen de leidmotieven van Williams met elkaar overeen?

Relevantie van de hoofd- en deelvragen
De reden voor deze hoofd- en deelvragen is dat John Williams een exorbitant deel van de bekende leidmotieven in de filmwereld op zijn naam heeft staan; Star Wars, Jaws, Indiana Jones, Jurassic Park, Superman, E.T., Harry Potter enzovoort. Waarom slaan juist zijn leidmotieven aan? Om te kunnen bepalen waar de oorsprong van de bekendheid van zijn leidmotieven ligt wil ik eerst gedegen onderzoek doen naar het leidmotief zelf, om daarna te kunnen kijken waar de kracht van die van Williams liggen.

Onderzoeksmethoden
Om antwoord te kunnen geven op de deelvragen en daarmee ook de hoofdvraag zal ik me bedienen van een tweetal onderzoeksmethodes. Te weten interview en bureau-onderzoek. Interview om te onderzoeken of de leidmotieven van John Williams inderdaad de meest herkenbare zijn en bureau-onderzoek om het leidmotief zelf en de leidmotieven van Williams volledig uit te kunnen pluizen.

Bronnen
Om in mijn bureau-onderzoek tot de gewenste resultaten te komen hanteer ik drie soorten bronnen. Ten eerste degenen die me meer vertellen over het hoe en wat van het leidmotief. Ten tweede de bronnen die meer vertellen over filmmuziek, hun historie en hun kracht. En dan ten derde de filmmuziek en leidmotieven van John Williams zelf. De volgende vijf bronnen zullen daarom de basis vormen van de bureau-onderzoek.

  1. Kalinak, K., (1992) Settling the Score: Music and the Classical Hollywood Film
  2. Dickinson, K. (2003) Movie Music, the Film Reader
  3. Kassabian, A., (2001) Hearing Film: Tracking Identifications in Contemporary Hollywood Film Music
  4. Audissino, E., (2014) John Williams’s Film Music
  5. Vazsonyi, N., (2012) The Cambridge Wagner Encyclopedia

Naam: Jasper Huitink
Studentnummer: 1528531

Leave a comment